FÖR DIG SOM:
- vill få kunskap om hur/om dina budskap når fram till dina målgrupper
- vill få kunskap om hur ditt förändringsarbete fortskrider
- vill ha ny kunskap för att skapa nya förbättrings/kommunikationsaktiviteter för att ta din verksamhet närmre målen
BÖRJA MED:
- att konkretisera de budskap/förändringar som du påbörjat
- att mäta antingen via papper, webbenkät eller intervju
TÄNK PÅ:
- att ha klart för dig vad du ska mäta
- utgå från dina effektmål
- mät inte bara kunskap och attityder. Titta också på det faktiska resultatet. Bidrar det nya beteendet till det som var tanken, ökad försäljning, nya kundkontakter osv.
FRÅGOR:
Skala 1-10. 1= stämmer inte alls, 10=stämmer exakt
Exempel projektet xxx
- Jag förstår varför vi ska arbeta med xxx
- Jag förstår hur xxx kommer att påverka mitt dagliga arbete
- Jag arbetar enligt xxx
- Jag är motiverad att arbeta med xxx
- Min chef stöttar mig i mitt arbete med xxx
- Jag uppfattar att ledningen för mitt företag stöttar arbetet med xxx
- Jag har kompetens/förmåga att driva arbetet med xxx
- Jag anser att utbildning är nödvändig för att jag ska kunna driva arbetet med xxx
- Jag anser att arbetet med xxx är rätt väg till framgång
Anpassa gärna frågorna efter Donald Kirkpatricks uppföljningsmodell.
Lycka till!
/Johan