IntranätI föreläsningen om aktiva intranät som skapar verksamhetsnytta pratar jag mycket om människor och nytta, väldigt lite om teknik. Mycket fokus ligger på hur vi skapar ett intranät utifrån användarnas behov och hjälper dem att få saker gjorda samtidigt som det finns en tydlig koppling till verksamhetsmålen.

Mitt 12-punktsprogram innehåller:

1. Vad ska ert intranät vara? Vad ska det inte vara?
2. Mål, konkreta och mätbara efter olika målgrupper. Hur ser nuläget ut? Hur ser det önskade läget ut?
3. Segmentera och prioritera målgrupper. Lära känna målgrupperna och deras behov, förstå både affär och arbetsvardag
4. Förändringsledning. Hur får vi med ledning, intressenter och användare ”på tåget”
5. Håll rent och satsa på ”söken”
6. Vad driver trafik? Vad driver inte trafik?
7. Socialt intranät, något för er?
8. Redaktionellt arbete
9. Förvaltning och organisation – intranätets motor
10. Redaktionsrådet och deras uppdrag
11. Hur förhålla sig till ny teknik
12. Trafik och antal klick är inte allt. Det är effekten vi vill åt. Hur man mäter, följer upp och utvecklar intranätarbetet.

Nytt intranät är ofta lika med nya arbetssätt och då kommer min bakgrund som förändringsledare mycket väl till nytta.

Hör gärna av er om ni vill veta mer!

/Johan
Johan.book@endavant.se